Gearbest.com – recenzia a skúsenosti
Obsah článku:
E-shop Gearbest.com je jedným z mnohých, ktorý ťaží z popularity internetového nakupovania z Číny. Je čoraz obľúbenejší vďaka dobrej skladbe produktového sortimentu a ústretovosti voči zákazníkom.
V článku vám poradíme, ako z Gearbest objednať tovar, ako sa popasovať s clom, či je možné nakupovať na Gearbest bez DPH a tiež to, ako riešiť prípadnú reklamáciu tovaru.
Čo nájdete na Gearbest.com
Základom každého čínskeho e-shopu je elektronika. Na Gearbeste nájdete takmer čokoľvek elektronické, od inteligentných hodiniek cez mobilné telefóny a laptopy až po najrôznejšie náhradné diely, príslušenstvo do auta či vychytávky do domácnosti. Nechýba tam však ani oblečenie, hračky či športové potreby a mnoho ďalších druhov tovaru.
Ceny sú typicky čínske, za neznačkovú elektroniku často zaplatíte smiešne peniaze. Populárne čínske značky ako Xiaomi (v ktorých portfóliu nájdete napr. telefóny či kolobežky) sú, samozrejme, drahšie ako tie menej známe, stále sú však ich produkty cenovo výhodné oproti konkurečným európskym či japonským značkám. Tie však nájdete v Gearbeste tiež, napr. medzi laptopmi nechýbajú ani populárni výrobcovia ako Lenovo, ASUS, Acer či MSI.
Dajte si však veľký pozor na lokalizáciu pre naše prostredie – pri lapotopoch to môže byť napr. čínska alebo anglická klávesnica bez slovenskej diakritiky, no pri mobiloch pre čínsky trh sa môžete stretnúť dokonca s nekompatibilitou s našími mobilnými sieťami.
Na rozdiel od iných čínskych e-shopov je Gearbest prehľadný a užívateľsky prívetivý. Fotky produktov sú dostatočne veľké a detailné, rovnaké to je aj s ich popismi a pri väčšine z nich nájdete dokonca aj ilustračné produktové video a množstvo recenzií od užívateľov.
Čo sa týka cien, veľmi časté sú na Gearbest.com rôzne zľavové akcie. Určite poznáte napr. „sviatok nakupovania“ známy v USA ako Black Friday či jeho nasledovníka Cyber Monday. V tomto období je na e-shope zlacnených mnoho výrobkov a zľavy sú pomerne vysoké, no väčšina zľavnených produktov sa rýchlo vypredá. Aktuálne akcie nájdete v hornom menu pod hlavičkou „FLASH SALE“, produktové novinky zasa v položke „GLOBAL LAUNCH“.
Gearbest doprava – nie vždy je zadarmo
Pri čínskych e-shopoch sme si akosi zvykli na dopravu zadarmo, prípadne za minimálny poplatok. Dokážu ju zákazníkom poskytnúť z dôvodu, že čínska vláda poštovné dotuje, aby podporila export.
V e-shope Gearbest nájdete dopravu zadarmo alebo za pár centov pri menších zásielkach, ako napr. elektronika, rukavice, okuliare, oblečenie a pod. Táto najlacnejšia doprava nazvaná „Unregistered air mail“ trvá najdlhšie a nedostanete k nej číslo zásielky, aby ste ju mohli sledovať. Pre zásielku so sledovacím číslom (tracking number) musíte zvoliť dopravu „Registered air mail“ alebo drahšiu.
Pri niektorých produktoch sú sadzby vyššie (pokojne aj nad 10 dolárov) – závisí to napr. od skladu, v ktorom sa produkt nachádza. Predbežnú cenu dopravy nájdete vždy na stránke konkrétneho produktu po rozkliknutí riadku „Shipping“, konečnú cenu si však pre istotu ešte overte v pokladni.
Doprava trvá podľa e-shopu najmenej 15 dní, táto doba je však skôr výnimkou – pripravte sa radšej na čakaciu dobu aj vyše mesiaca, cez sviatky pokojne aj na dva mesiace.
Na platbu na dobierku zabudnite
Gearbest, tak ako každý zahraničný e-shop, neponúka možnosť platby na dobierku, t. j. v hotovosti pri preberaní zásielky.
Máte možnosť platiť platobnou kartou alebo cez službu PayPal. Na jej použitie sa však musíte najprv registrovať, výhodou však je, že PayPal ponúka najlepšiu ochranu v prípade akýchkoľvek problémov, ako napr. nedodanie tovaru, prípadne dodanie nekompletnej zásielky. V týchto prípadoch môžete platbu reklamovať, pričom opodstatnené reklamácie platieb vykonaných cez PayPal sú v drvivej väčšine prípadov úspešné a rýchle.
Pochopiteľne, reklamovať môžete aj platbu platobnou kartou, na to však musíte navštíviť vašu banku, pričom takéto reklamácie trvajú 30 dní a sú často neúspešné, pokiaľ nejde o nejaký podvod.
Čo sa týka rizika zneužitia údajov, sú na tom PayPal aj platba kartou cca rovnako – platbu kartami väčšinou tiež sprostredkúva externá služba.
Gearbest clo a DPH
Mnoho ľudí si z Číny objedná množstvo produktov, no namiesto očakávaného balíka sa im ozve Finačná (resp. colná) správa s výzvou, aby doložili hodnotu zásielky a doplatili 20 % z nej ako DPH. Colníci nemusia zadržať každú takúto zásielku, avšak počítajte s tým, že sa to stáva pomerne často.
Ak sa chcete týmto byrokratickým procesom vyhnúť, objednajte si tovar v hodnote max. 22 €, ktorý nepodlieha zdaneniu. E-shop Gearbest má však riešenie aj na tieto problémy. Ak si zvolíte spôsob dopravy EU Express alebo EU priority mail, prejde vaša zásielka cez Gearbest EU sklad a bude preclená na území EU a doručí vám ju domov kuriér bez akéhokoľvek zadržania colnicou. Tento typ dopravy je však často drahší a je k dispozícii iba pri obmedzenom okruhu produktov.
Druhou možnosťou je, že vám poskytne Gearbest vrátenie DPH, ak si zvolíte dopravu z kolónky Registered air mail – napr. Netherlands registered, Belgium registered alebo EU registered. Pri tomto type vám balík môže byť zadržaný, avšak v prípade, že by ste museli doplatiť DPH, môžete zaslať pracovníkom e-shopu doklad o zaplatení a táto suma vám bude preplatená v plnej výške.
Uvedené typy dopravy sú lacnejšie, avšak zásielky sú doručované ako nepreclené, takže môžu byť aj tak zadržané na colnici, čo opäť predĺži ich doručenie k vám.
Ako rieši Gearbest reklamácie a nekompletné zásielky
Ak si na internete pozriete, čo hovoria o e-shope Gearbest recenzie, zistíte, že zákazníci si pochvaľujú predovšetkým prozákaznícky prístup tohto e-shopu. V prípade poškodenia pri preprave či doručenia nekompletnej zásielky a zaslania dôkazov (napr. fotografia) vám e-shop pošle chýbajúcu časť zadarmo (platí počas záručnej lehoty).
Ak vám bude doručený nesprávny tovar, môže vám Gearbest poslať ten správny s poštovným zadarmo, prípadne vrátiť peniaze. O nutnosti zaslania nesprávne dodaného tovaru späť do Gearbestu rozhodujú pracovníci e-shopu individuálne. Ak budú tovar požadovať, po jeho doručení na nimi uvedenú adresu vám vrátia všetky poplatky spojené s poštovným.
Ak sa tovar pokazí, máte možnosť reklamovať ho a zaslať ho späť Gearbestu. V takom prípade znášate náklady na poštovné, avšak poštovné k vám hradí Gearbest. Tovar môžete tiež poslať na opravu do autorizovaného servisného strediska, v taktom prípade hradíte poštovné vy.
Samozrejme, reklamácia nebude uznaná v prípade, ak sa zistí, že ste tovar poškodili neopatrnou manipuláciou, nahrávaním softvéru neodporúčaného výrobcom či rozobratím alebo jeho úpravou (podobne, ako pri záručných podmienkach pri nákupe na Slovensku).
Nakupovať, či nenakupovať?
Nespornou výhodou Gearbest.com je výnimočný prozákaznícky prístup a rýchle riešenie prípadných problémov, čo rozhodne pri čínskych e-shopoch nie je samozrejmosťou. Taktiež oceníte aj možnosť zbaviť sa otravnej byrokracie doručením už precleného tovaru. To všetko pri zachovaní priaznivých „čínskych“ cien tovarov.
Nezabúdajte však na riziká spojené s nízkou kvalitou niektorých produktov, nedostupným servisom menej známych značiek a prípadnou reklamáciou so zasielaním tovaru späť do Číny.
Vaše skúsenosti s e-shopom
Nakupovali ste už v e-shope Gearbest? Podeľte sa o svoje skúsenosti v komentároch. Aká bola dodacia doba? Komunikovalo sa vám s e-shopom dobre? Prišiel tovar v poriadku? Pomôžete tak ďalším záujemcom, ktorí si stále nie sú istí, či je nákup v Gearbest dobrou voľbou.