Ako reklamovať poškodený nábytok alebo reklamácia nábytku v praxi
Obsah článku: + Zobraziť obsah článku
- Právna legislatíva
- Zodpovednosť predávajúceho
- Práva kupujúceho
- Reklamácia nábytku
- Zákonná lehota na vybavenie reklamácie
- Odborné posúdenie reklamácie
- Kto vykonáva odborné posúdenie?
- Vrátenie tovaru bez udania dôvodu
- SOI – kontrola dodržiavania legislatívnych noriem
- Ako podať podnet na SOI?
- Čo robiť, ak nepomôže ani SOI?
Prípadov, kedy zákazník nebol spokojný s tovarom, respektíve mu bol tovar doručený poškodený je známych naozaj mnoho. Neostáva teda niekedy nič iné, ako predávajúceho kontaktovať a spísať reklamáciu, ktorá by mala tento problém vyriešiť.
Niekedy sa však stane, že platí dvojaký meter a nie každý predajca postupuje tak, akoby mal a ako očakáva samotný spotrebiteľ. Takýto prípad môže nastať aj pri kúpe nábytku.
Ako postupovať pri reklamácii nábytku? Aké má spotrebiteľ či predávajúci práva a povinnosti? Ako reklamovať poškodený nábytok pri nákupe z e-shopu? Ako v takomto prípade postupovať a všetko dôležité sa dozviete v tomto článku.
Právna legislatíva
Rozhodne neplatí, že pravidlá reklamácie či postup ako reklamáciu vybavovať si určuje samotný predajca. Platiť tak nemôže žiadny dvojaký meter. Povinnosti predávajúceho i spotrebiteľa upravuje Občiansky zákonník. Konkrétne ide o zákony č. 40/1964 Zb. OZ v znení neskorších predpisov, č. 250/2007 Z. z o ochrane spotrebiteľa, č. 397/2008 Z.z. zákon o ochrane spotrebiteľa (dodatok) a takisto č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov.
Legislatíva teda určuje právne normy, ktorých je nutné sa pridŕžať zo strany predávajúceho i spotrebiteľa.
Zodpovednosť predávajúceho
Samozrejme, kto iný ak nie predávajúci zodpovedá za kvalitu svojich ponúkaných výrobkov. Zodpovednosť predávajúceho je aspektom, ktorej sa počas trvania záručnej doby nemožno zbaviť.
V každom prípade predávajúci zodpovedá za chyby nábytku, o ktorých nevedel alebo aj o tých, ktorých si bol vedomý. Aj pri nábytku teda predávajúci zodpovedá za vady, ktoré sa vyskytli počas záručnej lehoty trvajúcej 24 mesiacov.
Ak má daný nábytok vady, o ktorých predávajúci vie, je povinný na ne kupujúceho upozorniť. Predávajúcemu takisto vzniká povinnosť (v prípade nábytku) poskytnúť užívateľovi nábytku návod na používanie v slovenskom jazyku.
Zásadnou vecou je takisto, že predávajúci je povinný korektne a jasne upovedomiť kupujúceho o spôsobe reklamácie a spôsobe, akým sa tohto práva domáhať. Každý obchod alebo e-shop s nábytkom teda musí disponovať vlastným reklamačným poriadkom.
Práva kupujúceho
Samotná legislatíva určená Obchodným zákonníkom rozlišuje práva spotrebiteľa v závislosti od typu vady daného tovaru.
Ak ide o odstrániteľnú vadu, spotrebiteľ má právo žiadať o bezplatné a riadne odstránenie danej vady. O spôsobe odstránenia danej chyby rozhoduje predávajúci v závislosti od závažnosti vady. Ak je to nutné, predávajúci môže rozhodnúť aj o kompletnej výmene vadnej veci za bezvadnú. Samozrejme po dohode s kupujúcim.
Neodstrániteľná vada je naopak vada, ktorá závažne bráni k užívaniu danej veci. Spotrebiteľovi tak vzniká právo na výmenu veci alebo vrátenie finančného plnenia v plnej výške stanovenej na základe zmluvy.
Reklamácia nábytku
Reklamáciu je možné uplatniť u predávajúceho bezodkladne po zistení závady daného kusu nábytku. Aby reklamácia mohla byť uplatnená je povinnosťou e-shopu, aby mal podmienky uplatnenia reklamácie zverejnené na webe. A to na viditeľnom mieste. Ešte raz zdôrazňujeme, že každý predajca alebo e-shop s nábytkom teda musí mať zverejnený reklamačný poriadok.
Reklamačný poriadok na webe sconto.sk
Pri uplatnení reklamácie, ak to je možné, kupujúci výrobok odovzdá predávajúcemu. V prípade nábytku, samozrejme, niekedy nie je možné okamžité doručenie. Jednou možnosťou je zaslať fotodokumentáciu. Ak ani to nie je postačujúce na posúdenie závady, povinnosťou predajcu je dohodnúť si s kupujúcim spôsob doručenia tovaru. Prípadne môže kupujúci požadovať nápravu priamo na mieste.
Kupujúci má takisto právo na úhradu nákladov, ktoré jej vznikli v súvislosti s uplatnením reklamácie. Pri podaní reklamácie je nutné, aby kupujúci predložil doklad o kúpe, respektíve záručný list.
V prípade podania reklamácie je predávajúci povinný samotnému kupujúcemu vydať doklad (potvrdenie) o uplatnení reklamácie. Ak ide o diaľkovú komunikáciu, predávajúci dodá potvrdenie najneskôr s dokladom o vybavení reklamácie.
Zákonná lehota na vybavenie reklamácie
Povinnosťou predávajúceho je spracovať reklamáciu najneskôr do 30 dní od jej podania. Lehotu zároveň nie je možné nijakým spôsobom predĺžiť. Ak je lehota uplynutá, spotrebiteľ má právo na vrátanie peňazí v plnej výške, ktorú uhradil predávajúcemu. Ak je reklamácia podaná do 12 mesiacov od kúpy nábytku, predávajúci môže reklamáciu zamietnuť iba na základe odborného posúdenia.
Naopak ak je reklamácia nábytku podaná po 12 mesiacoch od kúpy a predávajúci ju zamietol, musí v doklade o zamietnutí reklamácie uviesť informáciu, kde môže kupujúci zaslať výrobok na posúdenie (autorizovaná osoba v danej oblasti, súdny znalec). Ak bude posudok v prospech spotrebiteľa, je možné reklamáciu podať opätovne, respektíve podať odvolanie voči zamietnutiu reklamácie. Všetky vzniknuté náklady prepláca v tomto prípade predávajúci.
Odborné posúdenie reklamácie
Čo to vlastne odborné posúdenie je a v akých prípadoch je nutné posúdenie znalcom? Podanie reklamácie môže mať dva závery. Jedným z nich je pochopiteľne i zamietnutie reklamácie. Aby však na zamietnutie reklamácie predávajúcim bol dôvod, musí byť nábytok posúdený nezávislým znalcom. To platí, ak je tovar v záručnej lehote konkrétne do doby 12 mesiacov od kúpy nábytku.
V akom prípade môže dôjsť k zamietnutiu reklamácie?
- tovar už nebol v záručnej lehote, teda uplynula (24 mesiacov)
- do výrobku bolo zasahované (neautorizovaná oprava)
- výrobok bol používaný nesprávne
- zákazník nedokázal preukázať, že daný výrobok zakúpil u konkrétneho predajcu
Toto sú najčastejšie dôvody všeobecného charakteru. Pri kúpe nábytku býva najčastejším dôvodom zamietnutia reklamácie nevhodné zaobchádzanie s tovarom (3. bod). Povinnosťou predávajúceho je však uviesť, z akého dôvodu nebola reklamácia vybavená kladne. Či nakupujete v kamenej predajni alebo e-shope, zamietnutie reklamácie by malo byť vyrozumené písomnou formou.
Podstatné je však vedieť, že v prípade prvého roka (12 mesiacov) je zamietnutie reklamácie možné iba na základe odborného posudku. Odborný posudok pritom musí obsahovať osobu, ktorá odborné posúdenie vykonávala, výsledok posúdenia a takisto aj dátum, kedy bolo posúdenie vykonané.
Kto vykonáva odborné posúdenie?
- Znalec - osoba, ktorá je vedená v zozname Slovenskej komory znalcov. Zoznam je vedený podľa daných odvetví.
- Autorizovaná osoba – ide o fyzickú osobu alebo podnikateľský subjekt, ktorý bol poverený štátnym orgánom pre odborné posudzovanie, napríklad aj nábytku. Osoby, ktoré možno označovať za autorizované sú vedené na stránkach Úradu pre normalizáciu, meteorológiu a skúšobníctvo.
Vrátenie tovaru bez udania dôvodu
Nárok na vrátanie tovaru bez udania dôvodu vzniká vtedy, ak:
- bola zmluva uzatvorená na diaľku teda bez fyzickej prítomnosti napríklad prostredníctvom využitia webového sídla e-shopu, elektronickej pošty, telefónu alebo faxu
- bola zmluva uzatvorená mimo prevádzky predávajúceho. Ide teda o uzatvorenie zmluvy za fyzickej prítomnosti predávajúceho a kupujúceho mimo miesta prevádzkových priestorov
V prípade nábytku tento nárok vzniká takisto. Spotrebiteľ môže odstúpiť od kúpnopredajnej zmluvy v listinnej podobe. Nárok na vrátanie bez udania dôvodu má spotrebiteľ do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru. Po oznámení odstúpenia od zmluvy predávajúcemu, je povinný bezodkladne (do 14 dní) vrátiť finančné plnenie, ktoré na základe zmluvy prijal. Pochopiteľne tovar je nutné zaslať späť predávajúcemu takisto najneskôr do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy.
Dobre vedieť! Podstatnou informáciou je aj fakt, že predávajúci často žiada, aby bol tovar v pôvodnom obale. Takéto nariadenie však zákon nedefinuje a tovar je možné vrátiť aj v prípade, že obal napríklad nie je kompletný.
SOI – kontrola dodržiavania legislatívnych noriem
V rámci ochrany práv spotrebiteľa je Slovenská obchodná inšpekcia (ďalej ako SOI) dozorným orgánom, ktorý sa stará o dodržiavanie právnych noriem v tejto veci. Neznamená to však, že SOI bude vstupovať do právneho vzťahu medzi oboma stranami. Úlohou SOI pri podaní sťažnosti spotrebiteľa je preveriť či bola reklamácia zamietnutá oprávnene a za akých podmienok.
Preveruje tak všetky faktory spojené s uplatnením reklamácie ako i samotný proces jej vybavenia od prijatia reklamácie, jej podmienkach a spôsobe uplatnenia, vydanie potvrdenia o uplatnení reklamácie, dodržanie lehoty a takisto odborný posudok a všetky procesné úkony.
Svoje podnety a sťažnosti môžete riešiť aj na webe SOI
Ako podať podnet na SOI?
Oprávnenosť procesu pri vybavovaní reklamácie preverí Slovenská obchodná inšpekcia na základe podanej sťažnosti, podnetu spotrebiteľom.
Pri podaní podnetu-sťažnosti je nutné k reklamácii doložiť:
- vytvorenú objednávku medzi spotrebiteľom a predajcom
- doklad o kúpe (faktúra)
- reklamačný list (doklad o uplatnení reklamácie)
- doklad o vybavení reklamácie
- odborný posudok (ak bol vydaný)
- komunikáciu so samotným predajcom
Dobre vedieť! Podanie podnetu neznamená automaticky podanie sťažnosti. Pre preverenie korektnosti reklamácie nábytku či iného tovaru je nutné podať podnet písomnou formou, ktorú doručíte na adresu SOI.
Na stránkach SOI je vytvorený elektronický formulár, kde môžete podnet (sťažnosť) podať podľa preddefinovanej formy.
Čo robiť, ak nepomôže ani SOI?
Ako sme už spomínali SOI sa nezaoberá stavom reklamácie v mene spotrebiteľa. Zastúpenie v tejto veci majú len spotrebiteľské organizácie a zduženia, ktoré dostali oprávnenie riešiť spory medzi spotrebiteľom a predávajúcim. Rovnako tak to platí i v prípade, že spotrebiteľ si želá riešiť problém súdnou cestou. Zoznam spotrebiteľských organizácií si môžete prezrieť aj online.
UPOZORNENIE! Všetky informácie a postupy ohľadom reklamačného konania sú platné iba v prípade, že tovar bol zakúpený na Slovensku. V prípade akéhokoľvek problému medzinárodného charakteru kontaktuje Európske spotrebiteľské centrum SR (Ministerstvo hospodárstva).
Ak ste sa s podobným problémom pri nákupe nábytku stretli, budeme radi ak sa s nami podelíte o vlastné skúsenosti. Ako ste postupovali, prípadne akej ste sa dočkali odozvy zo strany predávajúceho či Slovenskej obchodnej inšpekcie?
Autor článku
Komentáre
Pridať komentár
Pozrite si aj naše inšpirácie
Túžite po jedálni, ale sa obávate, že ju do svojho malého bytu nenapracete? Nemusíte sa obávať, stačí aj malý priestor na to, aby ste si mohli vytvoriť miesto, kde sa bude rodina...
Rozmýšľate nad tým aká farba sa hodí k tyrkysovej? Jednoznačne šedá! Tyrkysová pôsobí ukľudňujúcim dojmom a šedá veľmi dobre nahradzuje fádnu bielu.
Pri výbere lustra treba myslieť nielen prakticky, ale aj esteticky. Luster musí poskytnúť dostatočné osvetlenie a zároveň môže pôsobiť na pohľad zaujímavo.
Publikované dňa: 20.02.2024
Posledná aktualizácia: 20.02.2024
V tejto kategórií nájdete aj:
Skúsili ste už olej alebo parfum do prania? Alebo to len plánujete a neviete si vybrať tú pravú značku? Prečítajte si náš článok, v ktorom nájdete množstvo cenných informácií a vyberte...
Čím skôr sa dostanete k čisteniu, tým lepšie pre vás aj vašu pracovnú dosku. Ako udržiavať rôzne povrchy pracovnej dosky? Všetko podstatné sa dozviete v našom článku.
Ak považujete huby v trávniku za problém, ste tu správne. Poradíme vám, ako sa ich účinne zbaviť aj bez chémie. Čítajte ďalej a dozviete sa všetko potrebné.
Odmietnutie reklamácie bez znaleckého posudku