Ako vybrať objektív na zrkadlovku?
Obsah článku: + Zobraziť obsah článku
Mohli by sme dlho polemizovať o tom, koľko percent úspechu tvorí pri fotografovaní kvalitný objektív. Profesionáli však určite potvrdia, že to bude aspoň polovica.
Ak s fotením začínate, pozrite sa s nami na delenie objektívov podľa rôznych kritérií a na to, ako vybrať správny objektív pre váš fotografický žáner.
Najpredávanejšie objektívy
Systém uchytenia
Každý výrobca zrkadlovky používa pre objektívy unikátny systém ich prichytenia k telu (napr. Canon EF mount, Nikon F mount a pod.). Tieto systémy nie sú medzi sebou kompatibilné, preto si musíte dať pri nákupe objektívu akejkoľvek značky pozor, aby pasoval na daný systém uchytenia a bol vhodný pre danú veľkosť obrazového snímača.
Ak ale máte objektív pre iný systém uchytenia než je váš fotoaparát, môžete ich spojiť prostredníctvom vhodnej redukcie. Najlacnejšie stoja okolo 20 EUR, avšak neprenášajú elektronické informácie – nebude vám teda fungovať automatické zaostrovanie ani prepínanie clony vo fotoaparáte.
Obrazové snímače sa v zrkadlovkách vyskytujú v dvoch veľkostiach – full frame (väčší, rozmer políčka kinofilmu) a menší APS-C. Objektívy pre full-frame sú väčšie, mohutnejšie a aj drahšie. Môžete ich však použiť aj pre fotoaparáty s APS-C snímačom. Opačne to však nefunguje, pretože v rohoch obrazu bude malý objektív tieniť (tzv. vinetácia).
Ohnisková vzdialenosť objektívu
Z hľadiska kompozície určuje, ako veľmi bude scéna zväčšená a tiež aký bude uhol záberu. Najbližšie ľudskému oku je 50 mm ohnisko (pre full frame) s uhlom záberu cca 46 °.
Malé a veľké ohnisko
Objektívy s malou ohniskovou vzdialenosťou vám poskytnú široký uhol záberu – scéna nimi zachytená má ako keby viac priestoru. Mnoho širokouhlých objektívov má tzv. perspektívne skreslenie, pri ktorom záber vyzerá tak, ako keby sa po stranách rozširoval. Tento efekt môžete v postprodukcii odstrániť, avšak pri niektorých záberoch je žiadúci, pretože dokáže pozorovateľa viac vtiahnuť do scény.
S vyššou ohniskovou vzdialenosťou nastáva kompresia pozadia a na zábere to potom vyzerá, ako keby bolo pozadie fyzicky bližšie k zaostrenému objektu. S týmito objektívmi dokážete taktiež dosiahnuť intenzívnejší efekt rozostrenia pozadia.
Objektívny podľa ohniskovej vzdialenosti:
Označenie | Ohnisko | Využitie |
Rybie oko | 8 – 15 mm | veľké geometrické skreslenie, akčné zábery, extrémne športy |
Širokouhlý | 14 – 30 mm | krajinky, architektúra, interiéry |
Stredné ohnisko | 30 – 100 mm | portréty, univerzálne využitie |
Teleobjektív | 100 – 400 mm (a viac) | portréty, reportáže, šport |
Pozor na crop faktor
Ohnisková vzdialenosť na každom objektíve (aj tom pre APS-C snímač) sa vždy udáva v milimetroch prepočítaná na full-frame snímač. Pre menšie senzory však vstupuje do hry tzv. crop faktor. Toto číslo udáva, koľkokrát je snímač menší oproti full-frame snímaču.
APS-C snímač má crop faktor 1,6× – to znamená, že so 100 mm objektívom dosiahnete na fotoaparáte s APS-C snímačom záber ako so 160 mm objektívom na full frame snímači.
Pevné a premenlivé ohnisko
Väčšina začínajúcich fotografov volí radšej objektívy s premenlivou ohniskovou vzdialenosťou, ktoré sú do istej miery univerzálne. Objektív s pevným ohniskom má spravidla vyššiu kvalitu obrazu a krajšiu kresbu, ako zoom objektív. Obzvlášť badateľné je to pri veľkom rozsahu ohn. vzdialenosti (napr. 18 – 105 mm).
Svetelnosť a clona
Svetelnosť je veličina, ktorá vyjadruje max. množstvo svetla, ktoré objektív prepustí. Vyjadruje sa zlomkom v tvare f/d, kde f je ohnisková vzdialenosť a d je priemer optickej sústavy.
Čím nižšie číslo pod f, tým viac svetla objektívom prejde. To je dôležité najmä pri fotografovaní v zhoršených svetelných podmienkach – so svetelným objektívom nemusíte zvyšovať citlivosť ISO, čím by sa zvýšil aj šum (typická zrnitosť obrazu).
Svetelnosť môžete regulovať privretím tzv. clony – väčšina objektívov tak ponúka rozsah svetelnosti až do f/22. To sa hodí pri intenzívnom svetle, napr. fotení počas slnečných dní. Otvorená clona znamená menšiu hĺbku ostrosti, s ktorou dosiahnete taký žiadúci efekt rozostrenia pozadia. S privretím clony však dochádza aj k zvýšeniu hĺbky ostrosti, tj. pozadie za objektom pri vyššej clone už nebude rozostrené.
Pre fotografovanie v horších svetelných podmienkach je vhdoný objektív so svetelnosťou aspoň f/2.8, ale pozor – niektoré objektívy môžu mať pri plne otvorenej clone problém s ostrosťou kresby.
Optická stabilizácia a automatické zaostrovanie
Rozstrasené ruky sú nepriateľom každého fotografa i kameramana. Pomôže vám s nimi tzv. optická stabilizácia. Mnoho lacnejších zrkadloviek nemá stabilizáciu integrovanú v tele, ale priamo v objektíve. Pri kúpe objektívu bez tejto funkcie by ste teda o ňu mohli prísť.
Stabilizácia je priam nutnosťou pri rýchlych záberoch akčných scén, napr. pri športe.
Pre rýchle scény je rovnako dôležité automatické zaostrovanie (autofocus). Túto funkciu využíva mnoho fotografov, sú však objektívy, ktoré sú plne manuálne. To znamená, že zaostrovanie i nastavovanie clony musíte vykonávať vy sami otáčaním príslušných prstencov na tele objektívu.
Tipy na objektívy pre rôzne fotožánre
- Krajinársky objektív – Najlepší objektív na krajinky by mal mať široké ohnisko pod 30 mm, aby sa vám do záberu zmestilo všetko, čo tam chcete mať. Niektorí fotografi siahajú po modeloch s ohniskom pod 18 mm, pozor ale na geometrické skreslenie (efekt rybieho oka). Tieto objektívy sa hodia tiež na fotografovanie architektúry a veľkých davov ľudí. Optická stabilizácia tu nie je nevyhnutná.
- Portréty – Ideálne sú ohniská 30 mm a viac, nebojte sa však ísť aj do dlhších ohnísk (pokojne aj 50 – 85 mm v prepočte na full-frame). Tie totiž dokážu lepšie odizolovať zaostrený objekt od pozadia. Vzniká tak žiadúci efekt rozmazaného pozadia.
- Fotenie divých zvierat a športu – K zvieratám a často ani k športovcov sa nemôžete priblížiť príliš blízko, preto by ste mali na tieto účely siahnuť po teleobjektíve s čo najdlhšou ohniskovou vzdialenosťou. Aj ten najmenší pohyb ruky však v tomto prípade znamená veľký posun v obraze a neostrý záber. Stabilizovaný objektív je teda nevyhnutnosťou.
- Reportáže z udalostí – Na rôznych koncertoch, spoločenských podujatiach alebo udalostiach v kluboch je spravidla stlmené osvetlenie. Mnoho lacnejších zrkadloviek s tým má problém, pomôže vám však objektív s vysokou svetelnosťou najviac f/2.8. Výnimkou nie sú ani modely s nižšou svetelnosťou, no nie každý objektív má dokonale ostrú kresbu pri plne otvorenej clone.
Aký objektív na dovolenku? Ak nemáte v batožine príliš veľa miesta, siahnite po objektíve s premenlivým ohniskom (zoomom). Bežné setové objektívy dodávané so zrkadlovkami mávajú rozsah 16 – 50 mm, resp. 24 – 70 mm, čo vyhovuje pre väčšinu záberov. V prípade pevného ohniska je univerzálnou voľbou 30 mm model.
Najpredávanejšie objektívy na heuréke
Objektívy na video – v čom sa líšia?
Zrkadlovky si získali veľkú popularitu aj medzi amatérskymi kameramanmi. Pre nich sú určené tzv. cinema alebo cine objektívy, určené pre natáčanie videa práve so zrkadlovkami. Ich optická sústava je spravidla rovnaká ako pri bežných fotografických objektívoch, väčšinou sú však plne manuálne (pozri predch. odstavec) a líšia sa v niekoľkých vlastnostiach.
- Svetelnosť – Označuje sa písmenom T a udáva, koľko svetla skutočne prenikne k snímaču, nie iba za clonu ako pri foto objektívoch. Keď teda vymeníte video objektív so svetelnosťou T2.2 za iný s T2.2, obraz ostane rovnako svetlý. Ak by ste to však urobili s foto objektívmi, pričom oba by mali svetelnosť napr. f/2.8, mohol by byť obraz s tým druhým svetlejší alebo tmavší.
- Nastavovanie clony – Krúžok na jej nastavovanie má hladký chod a nie pevné pozície, medzi ktorými preskakuje. To umožňuje plynule meniť svetelnosť záberu pri zmene svetelných podmienok.
- Prstenec na ostrenie a clonu – Máva väčšinou hladší chod a väčší rozsah, aby vám umožnil citlivejšie zaostrenie. Oba prstence sú vybavené ozubením, čím umožňujú pripojiť nadstavec na ostrenie kolieskom (tzv. follow focus).
- Rozmery – Väčšina filmových objektívov jednej modelovej rady od jedného výrobcu má rovnakú dĺžku alebo aspoň rovnakú pozíciu prstencov ostrenia a clony. Vďaka tomu nemusíte pri výmene objektívov s rôznymi ohniskovými vzdialenosťami prestavovať rozloženie príslušenstva v kamerovom držiaku.
Značky objektívov
Širokú paletu objektívov v rôznych cenových hladinách k svojim zrkadlovkám ponúkajú aj ich výrobcovia Canon a Nikon. Z druhovýroby sú najpopulárnejšie výrobky značiek Tamron, Sigma a Tokina. Veľmi kvalitné a precízne vyhotovené modely ponúka Zeiss a Leica. Lacnejšími, no pre amatérov stále dosť kvalitnými objektívmi vyniká napr. značka Samyang (predávaná aj pod názvom Rokinon) a medzi veľkých inovátorov patrí značka Laowa, ktorá si razí cestu na výslnie svojími zaujímavými riešeniami.
Autor článku
Pridať komentár
Pozrite si aj naše inšpirácie
Veranda či terasa je snom pravdepodobne každého, kto by chcel bývať v dome. Je to priestor, kde si môžete na čerstvom vzduchu posedieť s rodinou či priateľmi. Za letných večerov...
Zimné mrazy už čoskoro udrú v plnej sile a preto by sme určite nemali zabúdať na tvory, ktoré si v chladnom počasí nevedia zabezpečiť dostatok potravy. Vyrobte im preto jednoduché...
Patrí zelená k vašim obľúbeným farbám? Potom sa jej pri zariaďovaní bytu nemusíte vôbec obávať. Pozrite sa, ako sa hodí napríklad do spálne.
Publikované dňa: 12.05.2024
Posledná aktualizácia: 12.05.2024
V tejto kategórií nájdete aj:
Skúsili ste už olej alebo parfum do prania? Alebo to len plánujete a neviete si vybrať tú pravú značku? Prečítajte si náš článok, v ktorom nájdete množstvo cenných informácií a vyberte...
Čím skôr sa dostanete k čisteniu, tým lepšie pre vás aj vašu pracovnú dosku. Ako udržiavať rôzne povrchy pracovnej dosky? Všetko podstatné sa dozviete v našom článku.
Ak považujete huby v trávniku za problém, ste tu správne. Poradíme vám, ako sa ich účinne zbaviť aj bez chémie. Čítajte ďalej a dozviete sa všetko potrebné.