Ako vybrať zimné a letné pneumatiky? Dôležité sú rozmery či rýchlostný index
Obsah článku: + Zobraziť obsah článku
Výber pneumatík pre vaše auto by ste nemali podceňovať. Závisí od nich bezpečnosť vás i vašich spolucestujúcich a ich správnym výberom dokonca môžete ušetriť nejaké to euro.
V článku vám poradíme, ako vybrať pneumatiky na disky a akými kritériami sa pri výbere riadiť.
Obľúbené letné a zimné pneumatiky
Parametre voľte podľa technického preukazu
Mnohé e-shopy vám umožnia vybrať si pneumatiky podľa značky auta. Nezabúdajte ale, že auto môžete vybaviť len diskami a pneumatikami s takými rozmermi, ktoré sú zapísané v jeho technickom preukaze. Len s nimi totiž výrobca garantuje jazdné vlastnosti, na aké bolo vozidlo skonštruované. S inými pneumatikami môže tiež byť vaše vozidlo posúdené ako nespôsobilé na cestnú premávku, a to nielen na STK, ale tiež pri rutinne cestnej kontrole zo strany polície.
Rozmery pneumatík
- Šírka – Uvádza sa v milimetroch a vyjadruje maximálnu šírku pneumatiky pri nominálnom zaťažení a odporúčanom nahustení. Odvodzuje sa od nej profil pneumatiky.
- Profil – Udáva sa ako dvoj- či trojciferné číslo a vyjadruje výšku bočnice pneumatiky v percentách jej šírky, t. j. výšku od okraju disku po vonkajší okraj pneu.
- Priemer – Ide o vnútorný priemer pneumatiky (t. j. vonkajší priemer disku). Udáva sa v palcoch a musí sa zhodovať s priemerom disku.
Konštrukčný typ
Označuje konštrukčné vyhotovenie pneumatiky a označuje sa veľkým písmenom. Pre osobné autá sa používajú tzv. radiálne pneumatiky (označenie R). Starší typ sú diagonálne (označenie D) alebo zmiešané (označenie B). Vysokorýchlostné pneumatiky pre rýchlosť nad 240 km/h majú označenie ZR.
Index nosnosti
Vyjadruje maximálne zaťaženie na jednu pneumatiku. Označuje sa dvojciferným alebo trojciferným číslom, pomocou ktorého môžete v tabuľke dohľadať konkrétnu nosnosť. Pneumatiky s označením XL a RF majú zvýšenú nosnosť a sú vhodné pre malé úžitkové vozidlá, MPV či pick-upy.
Rýchlostný index
Označuje sa písmenom a udáva, aká je maximálna rýchlosť, ktorú môžete s takouto pneumatikou vyvinúť. Pri jej prekročení hrozí jej nadmerné zahriatie či poškodenie. Na vozidlo môžete osadiť len pneumatiky s rovnakým alebo vyšším rýchlostným indexom než je konštrukčná rýchlosť vozidla samotného.
Asymetrický a symetrický dezén
- Symetrický – Dizajn jej dezénu je osovo súmerný – takúto pneumatiku môžete teda namontovať na ľubovoľnú stranu vozidla a v ľubovoľnom smere otáčania, pričom jej jazdné vlastnosti ostanú zachované. Tento typ dezénu sa používa na pneumatikách nižšej až strednej triedy do veľkosti R18. Nevýhodou je nižšia stabilita v zákrutách a horšia priľnavosť na mokrej ceste.
- Asymetrický – Na vonkajšej strane má asymetrická pneu väčšie a pevnejšie bloky pre zvýšenie pevnosti bočnice a stability v zákrute. Na vnútornej strane je viacero menších segmentov a výrazných drážok, ktoré slúžia na odvádzanie vody a snehu. Často sú vyrábané z dvoch alebo troch druhov zmesí, čím stúpa ich cena. Vyrábajú sa od rozmeru R16 a ich jazdné vlastnosti sa zlepšujú so stúpajúcou rýchlosťou – sú teda vhodné pre autá s vyšším výkonom a rýchlejšiu jazdu (napr. po diaľnici).
- Smerový – Špeciálna forma symetrického dezénu so smerovým dizajnom. Takéto pneumatiky majú veľmi dobrý záber po celej ploche a výborne odvádzajú vodu a sneh – to je dôvod, pre ktorý tento typ dezénu nájdete predovšetkým na zimných pneumatikách. Majú dobrý záber na mäkkom podklade, preto ich obľubujú najmä šoféri SUV a vozidiel s pohonom 4×4. Ich nevýhodou je vyššia hlučnosť, slabšie bočné vedenie a kratšia životnosť. Pri uvažovaní, aké zimné pneumatiky vybrať, by ste mali zohľadniť aj množstvo snehu, s ktorým sa na cestách stretávate. Ak jazdíte po zasnežených cestách, smerový dezén je pre vás vhodnou voľbou.
Na zimu aj celoročné
Zimné pneumatiky musíte mať na vozidle v období od 15. novembra do 31. marca v prípade, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza. Nie je však dobré riadiť sa len týmto zákonom, pretože letné a zimné pneumatiky majú odlišné vlastnosti.
- Letné pneumatiky – Majú dobrú priľnavosť až pri teplotách cca 7 °C a vyšších. Pri nižších teplotách stvrdnú a nedržia dobre na ceste. Sú osadené hrubšími dezénovými prvkami, ktoré si lepšie poradia s aquaplaningom a zároveň poskytujú dobrý kontakt s vozovkou a tým aj dobrú ovládateľnosť vozidla. Majú nižší valivý odpor ako zimné pneumatiky a dosiahnete s nimi nižšiu spotrebu paliva.
- Zimné pneumatiky – Majú hlboké drážky, do ktorých sa zmestí množstvo snehu. Ten zaručuje lepšiu priľnavosť so snehom na vozovke než samotný povrch pneumatiky. V zmesi zimných pneumatík nájdete vyšší podiel prírodného kaučuku – sú teda mäkšie a nestrácajú priľnavosť ani pri nízkych teplotách. Vyrábajú sa často s nižšími rýchlostnými indexami než letné pneumatiky.
- Celoročné pneumatiky – Predstavujú určitý kompromis medzi oboma druhmi. Na snehu nedosahujú takú priľnavosť ako zimné pneumatiky, no v oblastiach, kde cez zimu príliš nesneží, môžu na príležitostnú zimnú jazdu vyhovovať.
Pneumatiky, ktoré môžete použiť na snehu, ľade či námraze musia mať označenie M+S – to sa týka zimných i celoročných druhov. Taktiež musia mať dezén hlboký aspoň 4 mm, v opačnom prípade sú zrelé na výmenu za nové. Letné pneumatiky majú limit hĺbky dezénu na úrovni 1,6 mm.
Vyberajte aj podľa typu vozidla
- Pneu pre SUV a off-road vozidlá – V ponuke väčšiny výrobcov nájdete pneumatiky určené pre vozidlá SUV. Tieto majú zväčša zosilnené bočnice a vyššiu odolnosť voči prepichnutiu (napr. kameňmi v teréne). Väčšina šoférov SUV však terén nikdy nenavštívi, prípadne ich výlet mimo asfalt predstavuje len pohyb po poľnej ceste. Ak patríte medzi nich, nebojte sa obuť na vaše SUV bežné cestné pneumatiky – majú často nižšiu hlučnosť a dosiahnete s nimi lepšiu spotrebu paliva.
- A/T pneumatiky – A/T je skratka pre All Terrain, teda pneumatiky vhodné do každého typu ľahkého terénu. Majú o niečo robustnejší dezén než bežné cestné pneumatiky, no zároveň dosahujú uspokojivé vlastnosti aj na asfalte.
- M/T terénne pneumatiky – M/T je skratka pre Mud Terrain (blato a terén). Tieto pneumatiky sú vhodné pre offroad vozidlá často jazdiace v ťažkom teréne. Sú robustné, pevné a majú výrazný a robustný dezén, ktorý má dobrý záber v blate či na iných povrchoch v teréne. Na asfalte však majú horšiu priľnavosť, sú hlučné a vozidlo s nimi má vyššiu spotrebu paliva.
- Semi-slick – Sú to pneumatiky, ktoré poskytujú dobré jazdné vlastnosti na pretekárskom okruhu i v bežnej premávke. Majú tvrdé bočnice a dobre držia v zákrutách. Nájdete ich iba v letnom prevedení.
- Run-flat dojazdové pneumatiky – V prípade defektu alebo straty tlaku s nimi môžete pokračovať v jazde domov, prípadne do pneuservisu. Môžete ich však namontovať iba na vozidlá so systémom kontroly tlaku v pneumatikách – bez neho by ste si nemuseli poruchu všimnúť. Jazdu po strate tlaku im umožňuje špeciálna vystužená konštrukcia bočníc, v dôsledku čoho je ich výrobná i predajná cena vyššia. Nájdete ich v letnom, zimnom i celoročnom vyhotovení. Ich veľkou nevýhodou však je, že po defekte ich už nemôžete opraviť.
Protektorované pneumatiky
Sú to použité pneumatiky s obnoveným dezénom. Ten pôvodný sa na nich obrúsi, na pneumatiku sa nanesie spojovací roztok a naň nový nevulkanizovaný kaučukový materiál. Doň sa následne pri vysokej teplote vlisuje nový dezén.
Protektorované pneumatiky nájdete s najrôznejšími druhmi dezénov (letný, zimný, terénny). Obzvlášť obľúbené sú medzi vodičmi vozidiel, na ktoré sú pneumatiky drahšie – napr. SUV a off-road autá s veľkými rozmermi pneu a tiež nákladné vozidlá.
Ak si budete vyberať e-shop, kde kúpiť pneumatiky, zamyslite sa nad výberom tých protektorovaných – ich výhodou je nižšia cena, životnosť porovnateľná s novými pneumatikami a šetrenie životného prostredia.
„Energetický“ štítok pomôže
Určite ste už videli tzv. energetický štítok na elektrospotrebičoch. Od roku 2012 sa v EÚ používa podobný štítok aj pre prehľadné zobrazenie vlastnosti pneumatík.
Nájdete na ňom niekoľko údajov:
- Spotreba paliva – Obdoba energetickej triedy pri spotrebičoch. Označuje sa písmenami A až G podľa abecedy, pričom A značí najúspornejšiu pneumatiku a G najmenej úspornú. Rozdiel medzi triedami A – G môže predstavovať úsporu paliva až 0,8 l/100 km pri bežnom osobnom vozidle.
- Priľnavosť na mokrom povrchu – Je asi najdôležitejším parametrom vyjadrujúcim bezpečnosť pneumatiky. Opäť sa udáva písmenami podľa abecedy, tentoraz A, B, C E a F (D a G nie sú špecifikované). Testuje sa pri teplote povrchu 5 – 35 °C s vodným filmom hrúbky 0,5 – 2 mm. Pneumatika v triede A má na takomto povrchu brzdnú dráhu cca 28 m a pneumatika F až 46,5 m. Sami uznáte, že je to dosť veľký rozdiel, ktorý môže znamenať zabránenie škodám na majetku alebo zdraví ostatných ľudí na, resp. pri ceste.
- Vonkajšia hlučnosť – Vyjadruje úroveň hluku, ktorý pneumatika vydáva počas jazdy. Udáva sa v decibeloch, ale na štítku je vyjadrená tromi vlnkami. Platí tu, že pneumatika s 1 vlnkou je aspoň 3 dB pred budúcim európskym limitom, model s dvoma vlnkami je do 3 dB pod budúcim limitom a pneu s 3 vlnkami budúcim limitom neprejde.
Autor článku
Pridať komentár
Pozrite si aj naše inšpirácie
Túžite po oáze kvetov na vašom balkóne? Po mieste, kde sa môžete ukryť pred ruchom mesta a vypiť si v pokoji kávu? Inšpirujte sa našou galériou.
Zimné mrazy už čoskoro udrú v plnej sile a preto by sme určite nemali zabúdať na tvory, ktoré si v chladnom počasí nevedia zabezpečiť dostatok potravy. Vyrobte im preto jednoduché...
Fialová farba je dlhé roky spájaná s luxusom a kráľovským prostredím. Kedysi totiž nebolo jednoduché vyrobiť fialové farbivo, preto bolo veľmi vzácne. Napriek tomu, že dnes je už fialová...
Publikované dňa: 23.05.2024
Posledná aktualizácia: 23.05.2024
V tejto kategórií nájdete aj:
Skúsili ste už olej alebo parfum do prania? Alebo to len plánujete a neviete si vybrať tú pravú značku? Prečítajte si náš článok, v ktorom nájdete množstvo cenných informácií a vyberte...
Čím skôr sa dostanete k čisteniu, tým lepšie pre vás aj vašu pracovnú dosku. Ako udržiavať rôzne povrchy pracovnej dosky? Všetko podstatné sa dozviete v našom článku.
Ak považujete huby v trávniku za problém, ste tu správne. Poradíme vám, ako sa ich účinne zbaviť aj bez chémie. Čítajte ďalej a dozviete sa všetko potrebné.