Ako vyplniť preberací protokol bytu alebo domu (vzor na stiahnutie)
Obsah článku: + Zobraziť obsah článku
Už ste majiteľmi nehnuteľnosti a preberáte ju do svojho fyzického vlastníctva? Pri preberaní/odovzdávaní bytu či domu je potrebné vyplniť preberací/odovzdávací protokol, v ktorom sú zaznamenané všetky potrebné údaje vzťahujúce sa k nehnuteľnosti.
Čo všetko by mal protokol obsahovať a prečo ho potrebujete?
Preberací/odovzdávací protokol
Po podpise kúpno-predajnej zmluvy, v ktorej si môžete určiť, kto bude prítomný pri odovzdávaní a preberaní bytu, treba zhotoviť preberací protokol k nehnuteľnosti. Zvyčajne sa na preberaní zúčastňujú jeden zástupca predávajúcej a jeden zástupca kupujúcej strany a v prípade, že ide o predaj cez realitnú kanceláriu, aj zástupca realitnej kancelárie.
Po podpise by sa starý aj nový majiteľ bytu mali dostaviť k správcovi bytového domu, pôvodný vlastník by mal podať výpoveď k zmluve o výkone správy v bytovom dome a nový by ju mal podpísať/prijať.
Protokol chráni vás i bývalého majiteľa bytu v prípade, že by sa v budúcnosti objavili v byte poruchy, prípadne vyskytli nejaké nejasnosti s jeho prevádzkou (pri nedoplatkoch/preplatkoch energií) i v prípade, že by vás pôvodný vlastník obvinil z toho, že v byte bolo ponechané niečo, čo si on bude neskôr nárokovať.
Čo by mal obsahovať preberací protokol na byt
Preberací protokol bytu by mal obsahovať identifikáciu účastníkov, to, kto je odovzdávajúci a kto preberajúci, aj identifikáciu titulu odovzdania/prevzatia (zvyčajne zmluva). Jeho súčasťou by malo byť vyhlásenie účastníkov o odovzdaní/prevzatí bytu a špecifikácia predmetného bytu (adresa, číslo bytu, vchodu, poschodia, číslo listu vlastníctva, katastrálne územie).
Obsahovať by mal presné stavy a evidenčné čísla meračov teplej a studenej úžitkovej vody, tepla (merače na všetkých radiátoroch v byte) a elektrickej energie, stav plynu, súpis hnuteľného majetku (zariadenie a vybavenie nehnuteľnosti) a súpis odovzdaných kľúčov (od vchodu, pivnice, garáže, spoločných priestorov, schránky atď.).
V preberacom protokole sa odporúča uviesť tiež stav preberanej nehnuteľnosti (v prípade potreby je urobiť fotodokumentáciu). Na záver sú potrebné podpisy preberajúceho aj odovzdávajúceho. Potrebný je dátum odovzdania/prevzatia a podpisy účastníkov preberacieho konania.
Prepisy energií na nového majiteľa
S pôvodným majiteľom by ste následne mali zájsť za dodávateľmi energií, pričom sa pôvodný majiteľ odhlási a vy sa prihlásite. Môžete to však zrealizovať aj každý samostatne. Pri prepise elektriny sa treba nahlásiť do troch dní od odhlásenia pôvodného majiteľa. Potrebovať budete identifikačné údaje a adresy predávajúceho a kupujúceho, kontaktné údaje (telefón, e-mail), číslo a stav elektromera a číslo miesta spotreby, zákaznícke číslo alebo EIC kód predchádzajúceho vlastníka nehnuteľnosti.
Prepis plynu vybavíte návštevou zákazníckeho centra SPP (či inej spoločnosti), môžete tak urobiť aj mailom na zakaznickalinka@spp.sk, prípadne doručiť žiadosť poštou.
Ak máte v dome bytového správcu, môžete ho požiadať o zmenu odberateľa vody. Pokiaľ ste kúpili byt, v ktorom správcu nemáte, jednoducho zájdite k dodávateľovi pitnej vody a prepis si za pár minút dokážete vybaviť aj sami.
Koncesionárske poplatky
Každý odberateľ elektriny v byte či rodinnom dome musí platiť podľa zákona koncesionárske poplatky. Za každý aj začatý kalendárny mesiac je to 4,64 eura. Prihlásiť sa môžete priamo na stránke Rozhlasu a televízie Slovenska.
Zmena trvalého pobytu a prihlásenie sa k dani z nehnuteľnosti
Pokiaľ ste byt či nehnuteľnosť kúpili s tým, že v ňom plánujete bývať a chcete si zmeniť adresu trvalého pobytu, čaká vás séria oznamovacích povinností. V prvom rade si treba vybaviť nový občiansky preukaz, pokiaľ ste zamestnancom, musíte zmenu ohlásiť aj svojmu zamestnávateľovi a zdravotnej poisťovni, pokiaľ podnikáte, treba zmenu ohlásiť Sociálnej poisťovni a na obchodnom registri. V prípade, že vlastníte auto, zmenu ohláste na dopravnom inšpektoráte a v prípade potreby (nové mesto) si vybavte aj nové evidenčné číslo.
Oznamovaciu povinnosť máte aj voči mestskému, resp. miestnemu úradu. Do 30 dní od povolenia vkladu správou katastra sa musíte na úrade prihlásiť k dani z nehnuteľnosti. Do januára nasledujúceho roka podajte na úrade daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti a mestský, resp. miestny úrad vám bude podľa toho každý rok vyrubovať daň z nehnuteľnosti.
Komentáre
Pridať komentár
Pozrite si aj naše inšpirácie
Uvažujete nad záhradným altánkom? Určite si ho do svojej záhrady zaobstarajte. Stane sa pre vás oázou pokoja a miestom symbolizujúcim oddych.
Hnedá nie je častou voľbou pri výbere farby do kúpeľne. A to aj napriek tomu, že ide farbu mnohých odtieňov, ktorá sa hodí k bielej, sivej, béžovej i zelenej.
Zariaďovanie študentskej izby môže byť poriadny boj. Rodič chce často niečo iné ako samotné dieťa a potom vznikajú rozbroje. Skúste však vyjsť študentovi v ústrety a nakoniec budete...
Publikované dňa: 13.04.2024
Posledná aktualizácia: 13.04.2024
V tejto kategórií nájdete aj:
Kupujete nehnuteľnosť alebo plánujete výstavbu rodinného domu? Potom porozmýšľajte aj nad správnou orientáciou stavby na svetové strany. Viac informácií k tejto téme nájdete v našom...
Cena nehnuteľností stúpa raketovým tempom. Pre vlastníkov nehnuteľnosti ide preto o výhodnú investičnú príležitosť, a to formou prenájmu.
Ako postupovať, keď sa rozhodnete pre menší alebo úzky pozemok?
Protokol