Montessori hračky: Podporte zdravý rozvoj vášho dieťatka
Obsah článku: + Zobraziť obsah článku
Poctivo sa pripraviť sa na príchod bábätka nie je jednoduché. Medzi tie viac či menej príjemné patria nákupy výbavy. Kočík, postieľka, oblečenie ale aj hračky. A práve hračky sú témou, o ktorej si dnes povieme viac. V záplave hračiek nie je jednoduché vybrať si.
Nástrahou sú často aj tie, ktoré na vývoj detí vplývajú škodlivo alebo sú vyrobené zo zlých a pre deti nevhodných materiálov. Počuli ste už o pojme Montessori?
Obľúbené produkty
Názov
Hodnotenie
Detail
Montessori dúhová hojdačka 5 v 1 Zobraziť produkt Šmýkačka na trojuholník na lezenie ✔ NÁŠ TIP Zobraziť produkt Montessori box Vkladačka 4v1 ✔ ĽUDOVÁ VOĽBA Zobraziť produkt
Zásady Marie Montessori
Článok nejdeme pretvárať na pedagogickú výučbu. Aby ste však mali predstavu, aký význam má prívlastok Montessori, je dôležité vedieť, ako vznikol. Tento pojem zaviedla talianska lekárka a zakladateľka predškolskej výchovy Maria Montessoriová. Žena, ktorá viedla deti k samostatnosti. Snažila sa rozvíjať ich zmysly a zručnosti a zasiahla iba vtedy, ak by si dieťa mohlo ublížiť. Deti viedla k sebavýchove, aby rozvíjali svoje telesné i duševné schopnosti v rámci kultúrneho prostredia, k spoznávaniue farieb, vôní a k pochopeniu určitých vzťahov cez asociácie. Jej zásady viedli k tomu, že dieťa sa najlepšie učí cez zmysly a pohyb.
Dôležité sú zásady, od ktorých sa odvíjajú aj samotné hračky. Okrem toho, že Maria Montessori vyvinula metódy výučby pre deti v predškolskom veku, vyvinula aj učebný plán pre deti vo veku od 6-9 rokov a od 9-12 rokov. Podľa vekovej skladby sa žiaci zdokonaľovali v rôznych oblastiach vrátane sociálneho správania.
Samotný systém výučby Montessori sa však netýka iba poznatkov a teórie. Dôležité je aj prostredie a vybavenie, s ktorým detí pracujú. Hračky, nábytok a všetky doplnky sú im prispôsobené. Stolíky, stoličky, skrinky či spomínané hračky by mali byť vyrobené z tzv. teplých a mäkkých materiálov. Najčastejšie je to drevo. Maria Montessori považovala plasty za studené a nie príliš vhodné. Doba sa však mení a dnes už v štýle Montessori nájdeme aj plastové hračky, ktoré dané zásady a požiadavky spĺňajú.
Hlavné princípy Marie Montessori:
- dieťa robí len to, na čo má samo schopnosti a poznatky
- prostredie, v ktorom sú deti vychovávané má byť prispôsobené potrebám detí, nie dospelých jedincov
- najdôležitejšia je samostatnosť a sústredenosť, tak dochádza k rozvoju vnútornej individuality
- rozvíjať všetky zmysly
- vekom postupne zvyšovať náročnosť, ktorá sa prejaví vo výchove ako i v aktivitách (Montessori hračky)
- princíp vývoja je založený na sebavýchove, pedagóg nevychováva dieťa podľa svojich predstáv, sleduje ho a pomáha mu s potrebami, ktoré vedú k rozvoju dieťaťa samého
Montessori hračky
Zásady samotnej zakladateľky tejto metódy výučby už teda poznáte. Je na čase, aby sme sa dostali k samotným hračkám, ktoré by mali tieto požiadavky spĺňať. Čo je účelom hračiek v štýle Montessori?
Zapájajú zmysly
Jedna z prvotných zásad, ktorá sa týka samotnej výučby je rozvoj zmyslov a schopností. Tomu sú prispôsobené aj hračky. Čím viac zmyslov dieťa zapája, tým je informácia dieťaťom lepšia prijatá a všetko si lepšie zapamätá. Montessori hračky sú prispôsobené tak, aby dieťa zapájalo zrak, sluch i hmat zároveň.
Hračky majú výrazné detaily, špecifický tvar, farbu, váhu, veľkosť či štruktúru. Týmto spôsobom dieťa využíva aj pohybové zručnosti. Týmito predmetmi pohybuje a pri opakovaní každej činnosti sa dieťaťu vytvárajú v mozgu nervové spojenia. Ide o prepojenie motoriky a praktického života, kedy sa dieťa snaží koordinovať svoj pohyb.
Rozvíja zručnosti
Jednou z vecí je zapojenie viacerých zmyslov. Zároveň každá hračka je zameraná na konkrétnu činnosť. Nemožno povedať, že Montessori hračky sú multifunkčné. Z hľadiska kognitívnych zručností určite áno, pretože dieťa spoznáva spomínané vlastnosti a vníma hračku viacerými zmyslami.
Čo sa však týka zručností, sústreďuje sa na jednu konkrétnu. Tým, že je daná zručnosť viazaná na konkrétny predmet, pomáha dieťaťu izolovať samotnú činnosť. Ak má predmet rovnakú farbu, rovnaký tvar, rovnakú vôňu, máme hračku, ktorá umožňuje rozvíjať jednu zručnosť. Napríklad rovnako farebné kocky. Ukladaním na seba dieťa skúma ich veľkosť, nerozptyľujú ho rôzne farby či tvary. Opätovné hranie s touto hračkou ho opäť privedie k myšlienke skladať kocky na seba.
Kontrola chyby
Hračky Montessori sú prispôsobené samotným princípom pedagogiky. Pri výchove pedagóg nie je nadradenou autoritou, ktorá deťom prikazuje, ako čo majú robiť. Deti na to musia prísť samé. Preto je kontrola chyby veľmi dôležitá. Nie však spôsobom, že dieťa príde a spýta sa, či je to dobré. Ani dospelý neprídete za dieťaťom a nepovie mu, že to robí zle.
Hračky Montessori musia mať akúsi kontrolu chyby. Ak máme napríklad geometrickú skladačku a dieťa nevloží geometrický tvar správne, skladačka nezapadne tak, ako má. Logicky nebude povrch v jednej rovine. Samotný jav dá dieťaťu optický i hmatový signál, že výsledok nie je správny. U dieťaťa kontrola chyby buduje samostatnosť a práve vzedy má príležitosť k autokreativite. Dieťa reaguje ďalším a ďalším pokusom a to mu pomáha k sústredeniu sa a pozorovaniu. Navyše zisťuje, že mýliť sa neznamená nič zlé.
Hračky sa na nič „nehrajú“
Pre deti je svet veľkou neznámou. Všetko, čo robia je pre ne nové a túžia stále niečo objavovať. Preto nie je dobré, ak deťom predstavy o realite skresľujeme. Prijímanie nových poznatkov a informácií je súčasťou každého dňa. Ako pre deti, tak i pre dospelých a každý chce poznať pravdu.
Zdokonaľovať zručnosti a schopnosť poznávať u detí môžeme iba tak, že im ponúkneme reálny zážitok. Nebudete sadiť penové kvetinky a hrať sa s umelým ovocím. Deti sa budú hrabať v hline a skutočne kvetinky aj sadiť. Nebudú sa hrať s umelými potravinami, ale zamiesia reálne cesto zo skutočnej múky. Samozrejme, v nižšom veku poznáme aktivity, ktoré napomáhajú k rozvoju motoriky a koordinácii pohybov. Presýpanie koráliek z nádoby do nádoby, prevliekanie krúžkov cez šnúrku a mnoho iného. Nie je to síce metóda Montessori, no niekedy načne prispieva k neskoršiemu reálnemu výkonu.
Prírodné materiály
Naturálnosť sa týka i samotných materiálov, z ktorých sú hračky vyrobené. Aby bolo prostredie vizuálne vyhovujúce, myslite esteticky. Takéto prostredie prebúdza estetiku i u detí. A hračky plnia presne tento účel. Predovšetkým ide o drevo, vlnu či iné prírodné materiály. Hračky by mali spĺňať nejaký účel, nielen to, aby zaujali farbou či zvukom.
Tipy na hračky Montessori
Vkladacie puzzle – veľká abeceda
Úžasný spôsob, akým dieťa rozvíja poznávaciu schopnosť. Cieľom nemusí byť naučiť ho kompletne celú abecedu. Drevené puzzle v podobe písmen umožnia dieťaťu rozpoznávať tvary, farby a orientáciu samotného predmetu.
Rozvíjajú jemnú motoriku a v neskoršom veku pomôžu dieťaťu aj s učením abecedy. Zároveň, ak dieťa písmeno netrafí správne, kontrola o chybe je viac ako jednoznačná.
Montessori ružová veža
Spomínate si na kocky, o ktorých sme hovorili? Ukladaním na seba dieťa nadobúda zručnosť toho, že vníma veľkosť daného predmetu. Ukladaním kociek na seba zisťuje, že predmet rastie do výšky. A v tom spočíva aj samotný princíp ružovej veže. Tým, že je veža jednofarebná, neodpútava pozornosť od samotného účelu, ktorým je dieťa naučiť rozpoznávať veľkosť.
Veža má taktiež stojan. Pri ukladaní do výšky dieťa musí vytvoriť postupnosť, ktorou dokáže vežu kompletne postaviť a využiť tak všetky jej časti. Ak sa to nepodarí, veža jednoducho spadne.
Matrice – Nikitin
Na Slovensku ide o novinku. Značka Nikitin sa prezentuje hračkami, ktoré sú zamerané na vzdelávanie a rozvoj zručností u detí. Každá ich hra vrátane týchto matríc si zakladá na princípoch Montessori pedagogiky. V tomto prípade ide o priestorové vnímanie a rozlišovanie protikladov.
Dieťa rozlišuje smer, tvar, výšku, dĺžku, veľkosť a ešte omnoho viac, hru môže hrať samo, ako i v skupine. Zároveň majú úlohy, unikátne riešenia. Neexistuje však len jedno. Aj to je podstata toho, že dieťaťa rozvíja autokreativitu a samostatnosť.
Naše tipy si môžete kúpiť aj online
Autor článku
Komentáre
Pridať komentár
Pozrite si aj naše inšpirácie
Červená do spálne? Áno, či nie? Ak patrí k vašim obľúbeným, nemali by ste sa jej vyhýbať ani v spálni. Naše inšpirácie vás o tom presvedčia.
Čierno-biela farebná kombinácia je podľa vás nudná? Nesúhlasíme. Presvedčte sa o tom, že čierno-biela kuchyňa môže byť nadčasová a netradičná.
Nábytok z paliet si možno vyrobiť naozaj rýchlo, jednoducho a pomerne lacno. Stačí si prezrieť naše inšpirácie a uveríte, že paletové sedenie je štýlovým doplnkom každého exteriéru aj...
Publikované dňa: 15.03.2024
Posledná aktualizácia: 15.03.2024
V tejto kategórií nájdete aj:
Uvažujete nad kúpou učiacej veže pre deti, avšak neviete, ktorá je tá najlepšia? V našom článku vám poradíme ako vybrať bezpečnú a kvalitnú učiacu vežu, ktorá vám bude slúžiť roky.
Bicykle Woom sú extrémne ľahké, dokonca výrazne ľahšie (cca o 40 %) ako bežné detské bicykle. Aké sú výhody kúpy nového a bazárového bicykla Woom?
a ešte by som tam zaradila aj obriu stavebnicu tehličky. Je to top hračka toho roku pre male deti
mam vačšie deti a potrebuju trochu ine hračky, preto som im kupila obriu stavebnice tehličky, takže si z nej postavia hrady, zamky, bunkre a hraju sa cely den
na toto su skve lehračky. Ešte by som k nim pridala nejaku stavebnicu, aby sa pešte viac podpoila detska kreativita
hlavne take hračky, s ktorymi sa deti pekne vyhraju a podpori to ich kreativitu
rozne skladačky, penove kocky tehličky a dalšie stavebnice su najlepšie hračky pre male i velke deti