Povinnosti pri kúpe a po predaji bytu: daň, uvoľnenie bytu po predaji
Pri predaji a po kúpe bytu vám zákonne prislúchajú isté povinnosti. Čím viac sa do danej problematiky budete rozumieť, tým to pôjde jednoduchšie a hladšie.
Aby sme vám ušetrili vaše nervy a aj prípadné pokuty, ponúkame vám návod, čo všetko a ako vybaviť.
Uzatvorenie a podpísanie rezervačnej zmluvy
Rezervačnú zmluvu zabezpečuje predajca a vyhotovuje ju právnik. Okrem papiera, ktorý podpíšete, je súčasťou zmluvy aj rezervačný poplatok, ktorý je väčšinou v 6-percentnej hodnote nehnuteľnosti. Po podpísaní zmluvy zostáva jedna kópia zmluvy kupujúcemu a jedna predávajúcemu. Rezervačnú zmluvu nepotrebujete, ak byt kupujete z vlastných nasporených peňazí. Potrebujete ju hlavne v prípade hypotekárneho úveru.
Znalecký posudok
Musíte vyhľadať znalca, ktorý podľa mnohých kritérií (lokalita, stav bytu, rozloha, balkón, rozvody, kúrenie, náklady na bývanie, bytové rekonštrukcie, rok postavenia bytovky...) stanoví cenu nehnuteľnosti. Je to výhodné pre kupujúceho a aj pre predávajúceho. Obom stranám poskytuje reálny obraz o stave nehnuteľnosti. Kupujúci tak vie, čo kupuje a predajca zase vie dôvod odporúčanej ceny.
Banka a kúpna zmluva
Ďalším krokom je návšteva právnika, ktorý pripraví predkúpnu zmluvu (zmluva o budúcej kúpnej zmluve). S ňou a so znaleckým posudkom musíte ísť kupujúci do banky a podať oficiálnu žiadosť o hypotéku. Banka vás vyzve, aby ste k žiadosti doložili potrebné dokumenty, najmä zúčtovanie zdokumentovaného príjmu za isté obdobie, pracovnú zmluvu a pod. Od toho závisí schválenie a výška hypotéky.
Protokolárne prevzatie a odovzdanie bytu
Nasleduje protokolárne prevzatie kupovaného bytu, podpísanie kúpnej zmluvy oboch strán (kupujúcim a predávajúcim) u notára, ktorý podpisy úradne overí a návšteva katastra, kde podáte návrh na vklad nehnuteľnosti, ktorej ste už majiteľom, do katastra. Nezabudnite priniesť potrebné dokumenty, teda kúpnu/predajnú zmluvu. Kataster má na zapísanie tejto skutočnosti lehotu 60 dní. Po obdržaní rozhodnutia sa stávate oficiálnym vlastníkom bytu. Pozor, ak si na bývanie beriete hypotéku, záložné právo na nehnuteľnosť má banka.
Dátum:
Pri preberaní/odovzdávaní bytu či domu je potrebné vyplniť preberací/odovzdávací protokol, v ktorom sú zaznamenané všetky potrebné údaje vzťahujúce sa k nehnuteľnosti. Stiahnite si vzor zdarma!
Čítať celý článok
Správca bytu
Ako nový vlastník bytu by ste mali navštíviť správcu bytovej jednotky a oznámiť mu, že ste novým majiteľom bytu, ktorý spravuje. Zároveň sa predajca musí u správcu odhlásiť, preto je dobré tieto vybavovačky realizovať spoločne s predchádzajúcim majiteľom. Toto prihlásenie/odhlásenie musí byť písomné a okrem prehlásenia, že ste novým majiteľom, musíte uviesť aj počet osôb, ktoré budú s vami nehnuteľnosť zdieľať. Je to veľmi dôležitý údaj, pretože na základe neho vám správca vypočíta výšku úhrad spojených s užívaním bytového komplexu (spoločné chodby, výťahy, upratovacie služby). Neoplatí sa zatajovať túto informáciu, pretože na základe nej sa vypočítava preddavok za rôzne poplatky, a ak budete platiť mesačne menej, na konci roka vás môže nemilo prekvapiť nedoplatok.
Zmena platcu elektrických energií a plynu
Novému vlastníkovi bytu prislúcha povinnosť o zmene vlastníka informovať aj dodávateľov energie a plynu. Na oznámenie je potrebné tlačivo, ktoré sa nachádza buď na internete v danej dodávateľskej firme energií, alebo potom priamo na jednej z kamenných pobočiek firmy. V oznámení je dôležité uviesť údaj o stave meračov energií do posledného dňa, kedy starý majiteľ byt užíval. Rovnako aj pôvodný majiteľ musí túto povinnosť absolvovať. Údaj musí predajca uviesť do preberacieho protokolu. Tieto povinnosti a nevyhnutnosti je najlepšie mať už spomenuté v zmluve o prevode vlastníctva (v protokolárnej zmluve). Neriešte ju už po prevzatí vlastníctva, môže sa stať, že starý majiteľ z nejakých dôvodov nebude chcieť s vami spolupracovať a budete mať problémy. Preto dbajte na to, aby sa v zmluve o prevode vlastníctva zaviazal predajca, že sa spolupodieľa pri ohlasovaní zmeny vlastníka u dodávateľov energií.
Podanie daňového priznania
To, že máte vo vlastníctve byt znamená, že sa na vás vzťahuje aj ďalšia povinnosť a tou je platiť ročnú daň z nehnuteľnosti. Priznanie dane je potrebné realizovať každý rok (podáva sa najneskôr do 31. 1.), a daň zaplatíte za predchádzajúci rok.
Ak ste nadobudli byt až od polovice roka, potom vaša povinnosť daňovníka nadobúda platnosť až od 1. januára nasledujúceho roka. Ako predajcovi bytu vám zase táto povinnosť odpadáva, pretože v roku, za ktorý ste mali zaplatiť daň, ste už nevlastnili byt. Túto povinnosť teda má nový vlastník.
Ak ste už na úrade, potom sa rovno prihláste aj na plnenie poplatkovej povinnosti za komunálny odpad a za drobné stavebné odpady. Od obdržania listu vlastníctva máte na to len 30 dní, tak si to neodkladajte na poslednú chvíľu.
Daň z predaja nehnuteľnosti
Aj predošlému majiteľovi vzniká zdaňovacia povinnosť. Predajca je povinný zaplatiť daň z predaja bytu. Túto povinnosť si musí splniť na konci zdaňovacieho obdobia, podobne ako je to pri podávaní daňového priznania z príjmu. Zdaňovacie obdobie trvá jeden kalendárny rok a je potrebné ho podať do 31. marca v nasledujúcom roku. Na zdanenie príjmov z predaja nehnuteľnosti použite Daňové priznanie typu B. Tlačivo nájdete buď priamo na jednej z pobočiek daňového úradu, alebo na internetovej stránke Finančnej správy Slovenskej republiky a môžete ho podať na ktorejkoľvek pobočke daňového úradu.
Aký je výška dane z predaja nehnuteľnosti?
Výška dane z predaja nehnuteľnosti závisí od ziskovej sumy (= rozdiel medzi kúpnou a predajnou cenou), ktorá, ak je nižšia ako 35 000 €, sa zdaňuje vo výške 19 % a nad 35 000, vo výške 25 %. Teda, ak ste kúpili byt za 100 000 € a predali ho za 119 000 €, potom výpočet odvádzanej dane sa realizuje z hodnoty 19 000, teda zo ziskovej sumy, a to vo výške 19 %. V tomto prípade je to 3 610 €. Nezabúdajte, že daň z predaja sa počíta ako súhrn všetkých príjmov, nielen tých z predaja bytu, ale aj tých z predaja garáže, pozemku...
Krok za krokom, ako postupovať po kúpe/predaji bytu
- Spísanie preberacieho/odovzdávacieho protokolu = spisuje sa spoločne s predávajúcim i s kupujúcim. Dôležité informácie, ktoré musí obsahovať sú: údaj o spotrebe elektrickej energie ku dňu odovzdania bytu do rúk nového majiteľa; údaje na meračoch vykurovacích telies; stav teplej, studenej vody a plynu; počet odovzdaných/prebraných kľúčov a ich stručný popis, napr. 1 od pivnice, 2 od poštovej schránky a pod. A najdôležitejšou súčasťou sú podpisy starého a nového majiteľa, ako aj podpísanie vzájomnej spolupráce.
- Prihlásenie sa u správcu bytového domu – každá bytová jednotka má svojho správcu, v prípade bytu ide o fyzickú osobu, v prípade domu je to obec alebo mesto. S preberacím protokolom navštívite správcu a rovno sa informujte o výške zálohových platieb.
- Prihlásenie sa na odber energií a plynu – dôležitá je spolupráca starého a nového majiteľa a údaje z meračov energií.
- Zmena adresy – trvalý alebo prechodný pobyt nemusíte mať na mieste, kde sa nachádza vaša nehnuteľnosť. Je to potrebné v prípade, ak v nehnuteľnosti budete bývať.
Zmenu pobytu nahlasujete na mestskom alebo obecnom úrade v danej samospráve, v ktorej budete bývať a v ktorej sa, pochopiteľne, nachádza aj váš byt. Ak meníte bydlisko je dobré túto informáciu poskytnúť aj predošlému úradu. Pri zmene pobytu budete potrebovať: občiansky preukaz a list vlastníctva, ktorý nemôže byť starší ako 3 mesiace (vydá vám ho kataster). V situácii, keď ste byt nadobudli spolu s niekým, potrebujete aj notárom overené podpisy a súhlasy všetkých spoluvlastníkov o zmene trvalého pobytu.
- Zmena občianskeho preukazu – nasleduje po zmene trvalého pobytu. Teda vaša ďalšia cesta povedie na policajnú stanicu, konkrétne na oddelenie okresného dopravného inšpektorátu (oddelenie dokladov). Ide o povinnosť, o ktorú musíte po zmene trvalého pobytu požiadať najneskôr do 30 dní. Na políciu si zoberte aktuálny občiansky preukaz a doklad o zmene trvalého pobytu.
- Zamestnávateľ a sociálna poisťovňa – do 8 kalendárnych dní musíte oznámiť svojmu zamestnávateľovi zmenu vášho trvalého pobytu. Následne, zamestnávateľ o tejto skutočnosti musí informovať sociálnu poisťovňu. Ak nepracujete alebo ste živnostníkom, rovnako na vás spadá povinnosť oznámiť zmenu adresy sociálnej poisťovni do 8 dní. Ak nepracujete a ste vedený na úrade práce, je potrebné informovať aj úrad sociálnych vecí a rodiny a požiadať o preloženie z daného úradu na úrad vo vašom novom bydlisku.
- Ohlásenie zdravotnej poisťovni – o zmene môžete zdravotnú poisťovňu informovať telefonicky alebo elektronicky.
- Koncesionárske poplatky – ide o povinnosť, na ktorú veľmi veľa ľudí zabúda. Bližšie k tomu nájdete v našom článku o koncesionárskych poplatkoch.
- Povinnosť daňového priznania – sa na vás vzťahuje od 1. januára nasledujúceho roka, čo obývate nehnuteľnosť a vždy sa platí za predchádzajúci rok. Platíte aj vtedy, ak ste v nehnuteľnosti nebývali celých 365 dní.
- Poistenie nehnuteľnosti – je podmienkou získania hypotekárneho úveru. Väčšinou sa však toto poistenie vzťahuje len na samotnú nehnuteľnosť, teda na múry, steny, strop a pod. Preto sa oplatí zvážiť aj poistenie domácnosti, ktoré pokrýva škody na všetkom, čo dokážete v byte premiestniť. Ak kupujete byt z vlastných peňazí, zvážte obe možnosti poistenia.
Autor článku
Volám sa Dominika Hamarová a mám vyštudovanú predškolskú a elementárnu pedagogiku. Vo voľnom čase sa venujem zdravému životnému štýlu a športu...
Pozrite si aj naše inšpirácie
Dekorácie zo šišiek potešia deti i dospelých
Dekorácie zo šišiek sú obľúbené počas jesene i na Vianoce. Ozdoby vnesú trochu prírody do interiéru i exteriéru.
Žltá kúpeľňa – aj doplnky rozhodujú
Nebojte sa žltej! Každý deň s ňou môžete začínať ráno v kúpeľni, zlepšiť si náladu, keď si pôjdete umyť ruky, či sa dostať do hravej nálady, keď sa pôjdete prepudrovať.
Oranžová kuchyňa – netradičná, ale vhodná voľba
Vedeli ste, že oranžová ako jedna z mála farieb podporuje chuť do jedla a zmyslový pôžitok z vychutnávania si stravy? Je preto prekvapujúce, že sa v kuchyniach objavuje tak málo. Ak ju...
Publikované dňa: 13.08.2024Posledná aktualizácia: 13.08.2024Hodnotenie článku:
(92.2%)V tejto kategórií nájdete aj:
Ideálna orientácia domu a izieb podľa svetových strán? Sever či juh? Kupujete nehnuteľnosť alebo plánujete výstavbu rodinného domu? Potom porozmýšľajte aj nad správnou orientáciou stavby na svetové strany. Viac informácií k tejto téme nájdete v našom...
Prenájom nehnuteľností: Na vlastnú päsť alebo cez realitku? Cena nehnuteľností stúpa raketovým tempom. Pre vlastníkov nehnuteľnosti ide preto o výhodnú investičnú príležitosť, a to formou prenájmu.
Dobrý deň,
prosím o vysvetlenie, či mám pri predaji bytu v septembri 2021 to oznámiť na mestskom úrade ohľadom odhlásenia povinnosti platenia dane z nehnuteľnosti. V roku 2021 som už daň z nehnuteľnosti uhradila za celý kalendárny rok. Ide o to, aby v roku 2022 mi neprišlo platiť daň z nehnuteľnosti. Viem, že nový vlastník si má túto nehnuteľnosť prihlásiť, ale či mňa z databázy zrušia automaticky, alebo to treba oznámiť. Ďakujem za vysvetlenie. Tomčová
Dobrý deň, nič vám nebráni to urobiť, avšak kupujúci má povinnosť nahlásiť nadobudnutie nehnuteľnosti na úrade, ak si povinnosť splní, automaticky prechádza povinnosť platenia naňho. Keď sme kupovali byt, bývalí majitelia toto neriešili, nehnuteľnosť sme nahlásili a daň platíme len my,
Dobrý deň, poprosím o radu ohľadne predaja bytu. Byt som predala minulý rok, dna 22. 5. 20 som odovzdala kľúče, odhlásila elektrinu a vypísala preberací protokol. Na LV nových majiteľov je titul nadobudnutia kúpna zmluva zo dna 12. 06. 2020. Momentálne mi správca poslal vyúčtovanie s tým, že nový vlastník ma povinnosť platiť až od nasledujúceho mesiaca po zapise do LV, a teda som povinná zaplatiť náklady za bývanie do konca júna 2020. Prosím skutočne som povinná uhradiť novým majiteľom náklady za bývanie aj po odovzdaní kľúčov? To, kedy je zápis na LV, riešila realitná kancelária, na to som dosah nemala. Veľmi pekne Ďakujem za radu.
Dobry podvecer,otazka by znela,ze majitel predavajuceho domu je viac nez 5rokov majitelom,to znamena ze nemusi platit dan z prijmu zo sumy ktoru dostane,ale nie je na tej adrese ako trvalým pobytom,tak bude musiet zaplatit tu dan z prijmov? Za odpoved vopred dakujem.