Zuzana Knollová z bezobalového obchodu Špajza: Ľudia si uvedomujú, že začať musí každý od seba
Obsah článku: + Zobraziť obsah článku
- Čo vás motivovalo k predaju tovaru bez obalov?
- Zaujímajú sa ľudia o takýto predaj?
- Podľa názvu Špajza je zrejmé, že sa zameriavate predovšetkým na potraviny. Prezradíte nám, čo všetko máte v ponuke?
- Ktoré potraviny patria u vás medzi najpredávanejšie?
- Balíte zákazníkom tovar do svojich obalov, či si môžu priniesť aj vlastné?
- Odkiaľ pochádza bezobalový tovar, ktorý predávate? Podporujete miestnych dodávateľov?
- Je pozitívne, že obchodov, ktoré predávajú tovar bez obalov, pribúda. Na druhej strane je ťažšie sa medzi nimi presadiť. Čím je práve váš obchodík výnimočný?
- Zaujímajú sa zákazníci o pôvod potravín?
- Aplikujete filozofiu svojho obchodu aj v bežnom živote? Snažíte sa byť „zero waste“?
- Je náročné viesť takýto štýl života?
- Na čo sa vaši zákazníci najčastejšie pýtajú?
Predaj bez obalov zažíva v súčasnosti boom. Kto má záujem o ekologickejší život, si môže nakúpiť drogériu či potraviny do vlastných, prípadne zdraviu neškodlivých nádob.
Zuzana Knollová z nitrianskej Špajzy rozbehla projekt, vďaka ktorému si môžu záujemcovia nakúpiť potraviny bez plastov. Porozprávali sme sa s ňou o tom, ako tento projekt vznikol a či je o zero waste nakupovanie záujem.
Čo vás motivovalo k predaju tovaru bez obalov?
Bola to myšlienka, ako sú jednoduché potraviny pre nás zdravé, sú priemyselne nespracované a chutné. Konkrétne ma k tomu inšpirovali naše lokálne vlašské orechy a mak, keďže si myslím, že by sme mali v prvom rade konzumovať naše slovenské potraviny. Možnosť predávať ich bezobalovo – v skle a tým znižovať množstvo odpadu, ktorý stále viac pohlcuje našu planétu, ma od začiatku veľmi nadchla.
Zaujímajú sa ľudia o takýto predaj?
Áno, zaujímajú. I keď je ich menšina, ale ich počet narastá. Sú to ľudia, ktorí si uvedomujú, že začať musí každý od seba.
Podľa názvu Špajza je zrejmé, že sa zameriavate predovšetkým na potraviny. Prezradíte nám, čo všetko máte v ponuke?
Ponúkame strukoviny, cestoviny, obilniny, orechy, sušené ovocie, koreniny, cukrovinky, ale taktiež aj ekosortiment do domácnosti – kúpeľne, kuchyne… Máme aj produkty v skle – džemy, medy, orechové maslá...
Ktoré potraviny patria u vás medzi najpredávanejšie?
Najviac ide klasika ako šošovica, červená šošovica, ryža, ovsené vločky, niektoré druhy cestovín, cukor, soľ. Keďže máme nesírené a nekandizované ovocie, veľmi sa predávajú sušený ananás, mango, datle a hrozienka. Z orechov sú to lieskovce, kešu, mandle.
Balíte zákazníkom tovar do svojich obalov, či si môžu priniesť aj vlastné?
Áno, tovar balíme do ich vlastných obalov (hygienicky nezávadných), z toho sa najviac tešíme. Najčastejšie si nosia vlastné vrecúška, plastové nádobky alebo aj sklenené - zavaraninové poháre. Máme však aj svoje vlastné papierové obaly v prípade, že si svoje zabudnú, resp. si nič neprinesú.
Odkiaľ pochádza bezobalový tovar, ktorý predávate? Podporujete miestnych dodávateľov?
Dodávateľov máme viacerých. Snažíme sa v rámci možností. Máme napr. slovenský mak, šošovicu, dvojzrnku, cestoviny… Ja by som najradšej mala najmä slovenské produkty, bohužiaľ sa však už veľká časť plodín u nás prestala pestovať.
Napr. zohnať fazuľu (vo veľkom) je problém. Niektoré plodiny, dokonca aj v bio kvalite, sa rovno vyvážajú do západných krajín. Predávať ich je zatiaľ problém, pretože nie sú “vyčistené” a sú priamo z poľa. Chýbajú tu čističky, prípadne lúpačky.
Je pozitívne, že obchodov, ktoré predávajú tovar bez obalov, pribúda. Na druhej strane je ťažšie sa medzi nimi presadiť. Čím je práve váš obchodík výnimočný?
Myslím si, že je výnimočný atmosférou. Práca v obchode ma veľmi baví, som vďačná za každého, kto k nám príde. Rada sa s ľuďmi porozprávam a spoznala som už veľa zaujímavých ľudí.
Zaujímajú sa zákazníci o pôvod potravín?
Veľká časť áno.
Aplikujete filozofiu svojho obchodu aj v bežnom živote? Snažíte sa byť „zero waste“?
Snažím sa žiť vedome, myslieť na to, ako znižovať tvorbu odpadu. Je to cesta na celý život, niektoré kroky už mám zautomatizované, k iným sa chystám (napr. vyrobiť si vlastnú pastu :)
Mám malé deti, takže je to aj veľa o vysvetľovaní, prečo to a tamto nekúpim, že to v skutočnosti nepotrebujeme...
Je náročné viesť takýto štýl života?
Nepokladám to za náročné. Je to skôr o plánovaní, menení zaužívaných vzorcov. Snažím sa aplikovať jednoduchosť.
Na čo sa vaši zákazníci najčastejšie pýtajú?
Či je nejaká potravina dobrá a ako ju zvyknem používať. Čo im odporúčam, ktoré potraviny chutia mne.
Autor článku
Pridať komentár
Pozrite si aj naše inšpirácie
Čierno-biela farebná kombinácia je podľa vás nudná? Nesúhlasíme. Presvedčte sa o tom, že čierno-biela kuchyňa môže byť nadčasová a netradičná.
Plánujete upraviť svoju terasu či záhradu, avšak nemáte nápady? Vyskúšajte niektorý z našich tipov.
Túžili ste aj vy ako dieťa po izbe v podkroví? Ak máte šancu svojmu dieťaťu zariadiť izbu v podkroví, neváhajte. Inšpirujte sa v našej galérii.
Publikované dňa: 28.04.2024
Posledná aktualizácia: 28.04.2024